Thursday, March 19, 2009

Perché i cinesi lavorano sempre? 为什么中国人喜欢加班而不休息?!

leader at China Galaxy said: "Who cares about labor rights? Do they [transnational corporations] really care about our working conditions? In times of rushed production, we're obliged to violate the code"

"The foreigners put us in a trap. On the one hand they talk about human rights, but on the other hand they also want good products cheaply. For that they have to trade off human rights. It's quite obvious."

"With overtime work in the evenings and weekends, we could earn about six to seven hundred yuan (US$75-90) each month. Without overtime work, we could only earn three to four hundred yuan (US$50). That is not even enough to cover my expenses in the city."

"Yes, you may say we prefer long working hours. We've traveled a long distance to order to work. If we can't feed ourselves, what's the use of having a holiday on Sunday?"


From "Global Production, Company Codes of Conduct, and Labor Conditions in China: A Case Study of Two Factories", by Pun Ngai, 2005.

4 Comments:

At 8:32 PM, Anonymous Anonymous said...

Woha, in effetti... ma prima o poi ci renderemo conto che dovremo essere tutti un po' meno ricchi (noi) per lasciare qualcosa a loro.
A meno che non riusciamo con le nanotecnologie cambieremo il concetto di ricchezza e produzione.

 
At 12:59 PM, Blogger KKK said...

关键是意大利人太懒。
我总是担心突然有那么一天我这个第二故乡会被一帮懒惰的子孙挥霍殆尽,然后垮掉

 
At 4:33 PM, Blogger Massaccesi Daniele said...

对我来说,当代的意大利年轻人没有他们父母的努力工作。尤其是工人,所谓蓝领人。不过住在中国的意大利老板抱怨说中国工人或者中国服务员不努力。
住在意大利的华侨一般都很努力,挣钱之后就跑到中国老乡当富有人,让别的同乡妒嫉他们。你觉得呢?

 
At 9:25 PM, Blogger KKK said...

这个就得承认是意大利先进与中国之处了。意大利的氛围,只要你勤劳肯干,即使是小学没毕业的温州工人也能发家致富开着BMW在Prato风光,而在中国,有时候忙死也未必能得到多少。 我注意到意大利酒吧服务生和银行职员的收入差距在在三倍以内, 而中国人的观念里脑力劳动和体力劳动收入差距是10倍,20倍,或者更多,所以大批从事体力劳动的人当然宁愿往欧洲跑,作同样一家衣服收入多几十倍,而且一般中国农民对欧洲还是很有幻想的,仿佛欧洲回来的那就是见了世面的。要是在中国的意大利老板愿意拿出一半在意大利Cameriere的薪水,服务员保证玩命,例如华为和核9院薪水给的足,每年自愿累死员工工会都能给下指标的。北京几家意大利餐馆都去过,安妮还不错,中关村那家Napoletano老板实在是迟钝的很,我一个Lecce朋友也想来开餐馆,我正在帮他联系。
其实说起来也挺为你们悲哀的, 其实你们对我真得不错,安排我学你们的语言,参观你们的文化艺术,教我科技知识,发我奖学金,读博后每月有补贴,还有热情奔放的女同学,我父母都说意大利对你真够意思了,以后你得报答人家才是,做人就得知恩图报。我也曾经好感动地说。但你们这里某些人的言行,我不是说那些极右翼,我觉得他们有他们的道理,我是说诸如La repbbulica的那几个驻京记者之流,总是让我不由自主地心生怨恨,不知不觉中让感恩的心消逝在风中。

 

Post a Comment

<< Home