Tuesday, December 21, 2010

Self Image: Woman Art in China (1920 - 2010) “自我画像:女性艺术在中国(1920-2010)”专题展览

"Woman Art in China (1920-2010) Exhibition
Self-Image: Interpreting a Perspective of Chinese Woman Art in the 20th Century

This exhibition is entitled as “self-Image” to summarize and demonstrate Chinese woman art in the 20th century. For the time limit, the works are restricted within the first generation of modern woman artists grown up in 1920s and those grown up in the 21st Century, the time span covers nearly a century. “Self-Image” means both true self-image depicting the artist in the narrow sense, and paintings, sculptures and some combined works of the artists’ images but delivering her own expression and narration. Here the “self Image” is rather referring to the nature of the work, but not emphasizing the type of the Image, i.e. the meaning and method of self-analysis, self-sculpting and self-identification. To some extent, the way of expression of self-Image forms a kind of fundamental style of woman art of the 20th century in China, which accompanies the whole process of Chinese woman art’ development from birth to maturity, to the change of self identity, as well as to the upgrade of media and subject. To review the almost a hundred year of development of Chinese woman art of the 20th century from “self-Image” is a perfect perspective to outline the whole process and to effectively touch with the nature of woman art. Therefore, the exhibition focuses on “self-Image” to explain, demonstrate and describe the whole woman artists’ experience in the 20th century. And the exhibited works focus on Images, sculptures and combined artistic styles depicting woman artists’ images. In addition, the said “woman art” particularly means woman artists’ self representations, which emphasize woman as the main subject to deliver self image and self existence. They are not necessarily critical narration, but emotional narration full of self experience of life instead."

Source: http://www.cafamuseum.org/en/Exhibitions/ziwohuaxiang/Text

"自我画像:女性艺术在中国(1920—2010)专题展
主办单位:中央美术学院美术馆、北京大学视觉与图像研究中心、 萧淑芳艺术基金
协办单位:广州市华艺廊艺术品有限公司
总 策 划:朱青生、王璜生
学术顾问:陶咏白、贾方舟
展览策划:姚玳玫、齐鹏、滕宇宁
学术主持:姚玳玫
展出地点:中央学术学院美术馆2B(北京花家地南街8号)
展出时间:2010年12月17日——2011年2月20日

“自我画像:女性艺术在中国(1920—2010)”专题展

自我画像:解读20世纪中国女性艺术的一个角度

本专题展以“自我画像”为主题词,对20世纪中国女性美术加以梳理和展示。具体以20世纪20年代成长起来的第一代现代女性艺术家的美术创作为时间上限,以21世纪至今女性美术创作为时间下限,横跨近一个世纪。所谓“自我画像”,既指狭义的——画家以自己为摹写对象的自画像,也指广义的——带有自画像含义和自我精神意向的包括绘画、雕塑和部分综合材料作品在内的艺术家的自我造型及表达,也即蕴含艺术家自我叙述意向的美术作品。这里的“自我画像”与其说强调某种画像类型,不如说强调“自画”的属性——自我分析、自我塑像、自我命名的含义和方式。从某种意义上说,自我画像的表达方式构成20世纪中国女性美术创作的一种基本形态,伴随着中国女性艺术从诞生、走向成熟到自我身份转换、媒材更新的全过程。从“自我画像”角度考察20世纪中国女性艺术的百年历程,是一个提纲挈领、有效地触及女性艺术本质特征的角度。因此,本专题展以“自我画像”为角度,勾勒、展示、描述20世纪中国女性艺术整个历程,所考察作品主要放在蕴含女性艺术家自我形象的人物肖像画、人物雕塑及综合材料装置等范围之内。另者,这里的所谓“女性艺术”,特指由女性艺术家创作的带女性自我摹写特征的美术作品,强调女性作为主体对自我、对存在的一种叙述。它未必是批判性的叙述,更可能是情感性的饱含自我生命体验内容的叙述。"

来源:http://www.cafamuseum.org/cn/Exhibitions/ziwohuaxiang/Text


Here an article by Global Times:
http://life.globaltimes.cn/editor-picks/2010-12/603113.html

0 Comments:

Post a Comment

<< Home